Klaras Källabröd

bröd & bullar / baka med jäst, bröd & bullar, källabröd, källabullar, nybakat, smidiga frallor / Permalink / 0
Att få äta nybakat bröd och känna den goda lukten som sprider sig i huset är ju faktiskt något utav det bästa. Med gott pålägg och något varmt och gott att dricka blir det lätt en stor favorit. 
 
Jag tycker oftast tyvärr inte att det är så kul att baka bröd och bullar. Jag är mer för söta kakor, bakelser och liknande. Men detta brödet är så lätt att baka och behöver dessutom bara jäsa en gång. Hur smidigt låter inte det!? Samtidigt blir det väldigt gott vilket såklart är det viktigaste.
 
50g jäst
½ L vatten
1 msk strösocker
1½ tsk salt
3 msk olja
ca 13 dl vetemjöl
 
Rör ut jästen i vatten som är fingervarmt (37grader). Tillsätt sedan resten av ingredienserna och knåda degen smidig för hand eller i en assistent. Ta ut degen på mjölat bakbord och och dela den i 16 bitar. Forma dem och lägg på plåtar klädda med bakplåtspapper. Strö över lite mjöl. Låt jäsa i 40 minuter med bakduk över.
Grädda sedan i 8-12 minuter i 250 grader. Lägg de gärna att svalna på ett galler. 
 
Tips! Vill du ha de grövre kan du byta till någon annan mjölsort du tycker om. 
Det fungerar jättebra att göra det som limpa, lägg degen då i en brödform innan jäsning. 
 
Receptet har jag fått från mina fina ungdomsledare Klara, därav namnet. De var så goda så när hon bjöd på dem sa jag genast att jag så gärna ville ha receptet. Därför tycker jag att ni ska få ta del av det också
 
Till top