Twixkakor

allmänt / Permalink / 0
Idag är det ju Alla Hjärtans Dag, så härligt! Jag har varit iväg på skidresa i några dagar och har därför inte riktigt hunnit lägga upp något här inför denna dagen. Därför får ni ett recept nu som passar alldeles perfekt för dagen om man inte hunnit förbereda något än. Jag lovar att den du bjuder dessa på kommer att bli riktigt glad.
 
Dessa Twixkakor har ju dykt upp lite överallt på internet och jag kände att jag var tvungen att testa om de var lika goda som alla säger. Och ja, så är fallet! Riktigt goda är de, en liten godbit som man bara vill ha mer av. Jag tyckte att det passade väldigt bra att göra de till hjärtan också, söta små kakor som passar denna dagen.
 
Mördegskaka
120g smör, rumstempererat
3 dl vetemjöl
1 dl florsocker 
2 äggulor
 
Kola
2 påsar Werther’s Original Soft Caramel 
2 msk mjölk
 
Chokladtäcke
200g mjölkchoklad
2 tsk neutral olja
flingsalt
 
Mördegskaka: Börja med att sätta ugnen på 175 grader. Blanda ihop alla ingredienser till en deg. Om du inte får ihop den kan du tillsätt 1 msk vatten. Det ska vara en fast deg som inte smular. Kavla ut degen på ett mjölat bakbord ungefär 5 mm tjock. Stansa sedan ut kakor med ett pepparkaksmått eller något annat. Jag valde ett pepparkaksmått med formen av ett hjärta, ett ganska så litet. Lägg de på en plåt med bakplåtspapper. Grädda sedan kakorna mitt i ugnen i ca 10 minuter. Se till så att de är genom gräddade men inte för mycket. Låt kakorna svalna.
Kola: Dela kolorna i mindre bitar och lägg dem i en kastrull tillsammans med mjölken. Låt de smälta på medelvärme och var med hela tiden att blanda och se till att det inte bränns. Låt kolan svalna någon minut och bre sedan på en klick på varje kaka. Ställ sedan i kylen för att stelna.
Chokladtäcke: Smält chokladen tillsammans med oljan över vattenabad. Ställ chokladen för att svalna någon minut när allt har smällt. Bred sedan ut den ovanpå kolan på varje kaka och toppa med lite flingsalt. Ställ de i kylen ännu en gång så de får stelna och sedan är de klara för servering.
 
Recept från My Kitchen Stories
 
Till top