Kladdkaka m. Dulce De Leche kesella

bakrecept, choklad, kladdkakor / Dulce De Leche, Kladdkaka m. Dulce De Leche kesella, bakrecept, choklad, kladdkaka, kladdkakans dag, nybakat / Permalink / 2
Tänkte att vi startar veckan med lite kladdkaka, för det kan man ju inte få för mycket av! 
På lördag är det kladdkakans dag och därför tänkte jag dela med mig av mina bästa och godaste kladdkakor.
Den här kladdkakan bakade jag idag och bjöd familjen på. 
Jag tycker att den blev väldigt god även att det är lite annorlunda smak med Dulce De Leche kesella.
 
Jag valde att blanda ner hälften av kesellan i smeten och sedan lägga resten som klickar ovanpå smeten och dra mönster med en gaffel, innan jag satte in den i ugnen. Det blev en fin marmorering och goda "bitar".
 
Vad har du tänkt att baka för kladdkaka inför denna dagen?
 
 
3 ägg
2½ dl strösocker
2½ dl vetemjöl
4 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
½-1 tsk lakritspulver (Kan uteslutas men det framhäver chokladsmaken väldigt gott)
1 krm salt
250g Dulce De Leche kesella
 
Börja med att sätta ugnen på 200 grader. Vispa ägg och strösocker poröst. Blanda ihop alla torra ingredienser väl. Rör ner mjölblandningen i äggsmeten. Tillsätt hälften av kesellan och blanda väl. 
Smörj och bröa en form med löstagbar kant, ca 24 cm i diametern. 
Häll smeten i formen och klicka ut kesellan du har kvar. Dra fina mönster med en gaffel. 
Grädda i mitten av ugnen i ca 14 minuter. 
 
Toppa gärna med lite flingsalt och servera men en klick grädde.
 
 
 
#1 - - ISA:

give me thaaaat <3 så gottigt!

#2 - - Elin:

Goddag! Vi har satt ihop en lista inför Kladdkakans dag på lördag där vi tagit med detta inlägg. Man kan även rösta på sin favorit, så uppmana gärna dina läsare att göra det :) http://blogg.se/article/2015/november/harliga-kladdkake-recept.html <- Här är länk till den.

Ha en underbar dag!
Hälsningar,
Bloggredaktionen

Svar: Åh tack så jättemycket! :)
Engla-Maja Hörstrand

Till top