Lyxig chokladtårta

bakrecept, choklad, tårtor / Engla-Majas bakblogg, choklad, englamajasgodsaker, födelsedagstårta, lyxig chokladtårta, marshmallowfluff, marängsmörkräm, mjölkchoklad, mjölkfri tårta / Permalink / 1
Idag fyller jag 16 år!! Att fylla 16 innebär bla. att jag får börja övingsköra (så håll er inne nu), att jag börjar gymnasiet i höst, och att jag får bjuda släkten och mina kompisar och därför baka en stor och lyxig tårta!
 
Igår var min släkt här för att fira mig. Jag bjöd in dem på lite "lyxig, exotisk, brunchliknande aftenoonfika" som jag kallade det. På bordet stod bland annat denna tårtan. Då jag inte gör tårtor särskilt ofta så tog det ganska lång tid att göra denna men jag fick testa på massa nya, roliga tekniker. 
 
Enligt mig blev tårtan riktigt god och lyxig men ganska mastig. Den har tre lager med chokladbottnar. Emellan är det marshmallwsfluffkräm och salt kolasås. Sedan är den spacklad med marängsmörkräm med smak av mjölkchoklad. 
 
Bottnarna blev väldigt luftiga och saftiga vilket jag vill ha. 
 
Min mamma sa till mig när vi pratade om vad jag skulle bjuda på "Ska jag köpa rosa prinsesstårta?" Jag svarade att nej verkligen inte, jag vill baka min egna tårta!!
Det kanske du också vill? Kanske till och med denna? Då kommer receptet nu!
 

Tårtbottnar
330 g vetemjöl (5 ½ dl)
450 g strösocker (5 dl)
120 g kakao (3 dl)
10 g bikarbonat (2 tsk)
10 g bakpulver (2 tsk)
12 g vaniljsocker (1 ½ msk)
10 g salt (1 ½ tsk)
165 g ägg (3, rumstempererade)
350 g rumstempererad mjölk (3 ½ dl)
180 g vegetabilisk olja (2 dl)
300 g kokande kaffe (3 dl)

Tårtbottnar: Sätt ugnen på 150 grader. Smörj och mjöla 3 springformar, 22 cm i diameter, och täck bottnarna med bakplåtspapper. Blanda de torra ingredienserna i en bunke. Vispa för hand ihop ägg, mjölk och olja lite lätt i en annan bunke. Blanda ner de torra ingredienserna i äggblandningen och rör ihop till en tjock, jämn smet. Tillsätt slutligen  lite i taget av kaffet och blanda. Fördela den tunna smeten jämnt i alla 3 formar och grädda mitt i ugnen i 50–55 minuter. Prova med sticka att bottnarna är genomgräddade. Låt alla bottnar svalna helt och ta sedan ut dem ur formarna. Skär eventuellt till översidan på alla bottnar så att de blir raka.

 

Saltkola sås
50 g Glykos
100 g Strösocker (1 1/4dl)
100 g Grädde (1dl)
30 g Smör
Flingsalt 

Saltkola sås: Värm glykosen i en tjockbottnad kastrull, ta i lite i taget av strösockret och bland runt tills du har en fin och gyllenbrun karamel. Försiktigt tar du i gärdden lite i taget medans du balandar. Ta bort kolan från värmen och lägg i smöret och blanda. Smaksätt med salt efter tycke och smak, men var inte rädd med att gå i med salt då det blir en härlig brytning i tårtan

 
 
Marshmallowfyllning
250 g rumstempererat osaltat smör
120 g florsocker (2 dl)
3 g vaniljsocker (1 tsk)
213 g marshmallow fluff (1 burk)

Marshmallowfyllning: Vispa smör, florsocker och vaniljsocker fluffigt i en bunke. Tillsätt marshmallow fluff och vispa ihop till en slät fyllning.

 

Smörkräm
300 g Mjölk choklad
300 g rumstempererat osaltat smör
8 g vaniljsocker (1 msk)
150 g äggvitor (4–5)
220 g strösocker (2 ½ dl)
1 nypa salt

Smörkräm: Hacka chokladen och smält den försiktigt i ett vattenbad eller i mikron. Låt svalna till ljummen temperatur. Lägg äggvitor, socker och salt i en skål. Sätt skålen i ett vattenbad och värm tills alla socker kristaller har smält, vispa med en handvisp mellan varven. Ta bort skålen från värmen, vispa med en elvisp tills marängen är styv och har svalnat. Vispa sedan ner lite i taget av smöret och därefter chokladen. Går bra att göra dagen innan och ha den stående ut i rumstemperatur, mycket smidigare att jobba med den då



Montering:Bred ut ett jämt med marshmallowfyllning på botten och ringla över saltkola, upprepa på nästa våning.
Lägg på botten nr 3 och stryk upp tårtan slät med smörkräm och ställ in i kylen 30 minuter. Stryk upp tårtan med resterande smörkräm. 

recept från Roy Fares
#1 - - Jossan:

Grattis!! :D Tårtan ser helt himmelsk ut!!

Till top