Snickersrutor

bakrecept, godis, långpannekakor / choklad, godis, jordnötsmör, långpannekaka, snickerskaka, snickersrutor / Permalink / 3
Snickersrutor, så gudomligt gott!! En kaka som man nästan skulle kunna äta hur mycket som helst av, i alla fall jag.
Dessa rutor smakar mycket jordnötter och choklad, men är ändå inte riktigt så mastiga som vissa jordnötskakor kan vara. Rispuffarna gör att det blir lite lättare och luftigare kakor. Då kan man ju också äta desto mer vilket är positivt ;)
 
Jag bjöd mina kompisar på dessa på Valborg och de gick hem väldigt mycket. Det fanns inte en enda smula kvar på fatet när jag åkte hem. En komentar jag fick var: de var fabulösa!
 
Är du en jordnötsälskare borde du absolut testa dessa! De är väldigt smidiga och går riktigt snabbt att göra.
 
8 dl rice crisp
1 tsk vaniljsocker
225g jordnötssmör
1 dl strösocker
1 dl sirap
200g mjölkchoklad
 
Häll sirap, strösocker och jordnötssmöret i en kastrull. Sätt kastrullen på spisen och ha medelhög värme. Det får inte koka. 
Blanda rice crisp och vaniljsocker i en bunke. Häll sedan jordnötssmörsmeten över puffarna. Blanda väl.
Lägg ett bakplåtspapper i botten av en form, ca 20x30 cm. Tryck ut smeten jämnt i formen och ställ in i kylskåp. 
Smält chokladen över vattenbad. Häll sedan chokladen på kakan och bre ut ett jämnt lager. Ställ kakan i kylskåp. 
Skär sedan bitar som du tycker är lagom stora och servera sedan.
 
 
 
Lycka till 
#1 - - ISA:

smäller nästan av så gott det där är <3

#2 - - Mikaela Geberg:

Låter och ser ju super gott ut! :)

#3 - - Veronica Wallgren:

Åh vad gott!

Till top