Moster Annas marängkransar

bakrecept, maränger, småkakor / Moster Annas marängkransar, bakrecept, choklad, maränger, marängkransar, marängmördegskaka, småkakor / Permalink / 1
Härom dagen fick jag en gammal bakbok av min mormor. En bakbok med 69 st recept på småkakor. Jag hittade flera bakverk där i som jag tycker verkar goda och spännande. Det jag blev mest sugen på var dessa marängkransar så de blev först ut.
 
Det var hemma hos mormor som jag en gång åt en liknande kaka och jag kommer ihåg att den var väldigt god. Kakan är en blandning mellan maräng och mördegskaka och så är den doppad i choklad. De blev riktigt porösa och smakerna är goda. En kaka till alla tillfällen!
 
ca 35st
 
3 äggvitor
3 dl strösocker
2 msk potatismjöl
2 tsk vaniljsocker
1 tsk hjortronsalt
ca 200g mörk choklad
 
Sätt ugnen på 125 grader. Vispa sedan äggvitorna till ett hårt skum. Blanda strösocker, potatismjöl, vaniljsocker och hjortronsalt och vänd försiktigt ner det i skummet. Häll smeten i en sprits och sprtisa kransar på en plåt med bakplåtspapper. Grädda i ugnen i ca 30 minuter. Sänk värmen till 100 grader och grädda ytterligare tills marängerna känns torra och lätta, 20 - 30 minuter. Låt kakorna svalna helt. Smält chokladen över vattenbad. Doppa sedan botten på kakorna i den smälta chokladen. De kan ställas på bakplåtspapper och lossas när chokladen stelnat. 
 
 
#1 - - Amanda Jona [SPONTAN]:

Låter helt magiskt gott!

Till top