Chokladbollar med After Eight

choklad, godis, småkakor / after eight, chokladbollar med after eight, chokladbollar med smak, godis, småkakor / Permalink / 0
Tyvärr så har våran ugn här hemma gått sönder, vilket betyder att det inte blir mycket bakat och jag känner att det är katastrof.. Men så kom jag på att det finns ju faktiskt saker man kan baka utan ugn, så dessa är ett tips om du vill baka men inte har tillgång till ugn!
 
Jag är så glad att jag gjorde dessa, de är så fantastiskt goda!! Jag verkligen älskar efter eight och chokladbollar är väldigt gott och därför blev detta en sån bra kombination. De känns lite lyxigare i smaken än vanliga chokladbollar, så därför kan man bjuda på dem till någon tillställning men såklart bara i vardagen också. 
 
Jag rullade dem i pärlsocker då det var vad jag hade hemma. Men du kan använda det du gillar, det är ju såklart en smaksak. Att krossa polkagris och rulla dem i är något som jag kan rekomendera, särskilt nu till jul då jag tycker det passar bra. Eftersom jag bor så nära Gränna med så en polkagris en sak jag väldigt gärna bakar med :)
 
Men nog om detta, här har ni receptet.
Önskar er lycka till och hoppas ni tycker det blir lika gott som jag tyckte!
 
100g rumsvarmt smör
1 dl strösocker
½ dl vispgrädde
2 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
200g after eight
9 dl havregryn
 
pärlsocker eller annan topping
 
Smält after eighten över vattenbad under omrörning. Vispa smör och strösocker fluffigt med en elvisp. Häll sedan i grädden och vispa lite till. Tillsätt kakao, vaniljsocker och den smälta after eighten och blanda. Mixa sedan havregrynen så de krossas, det blir då en mycket slätare smet. Blanda sedan ner dem i smeten. Täck över och låt den stå i kylskåp ca 1 timme. Ta sedan ut den och rulla lagom stora bollar och rulla sedan i toppingen. 
 
 
Till top