Mintchokladmuffins

bakrecept, choklad, muffins / bakrecept, choklad, englamajasgodsaker, mintchoklad, mintchokladmuffins, muffins, nybakat, pepparmintsolja / Permalink / 0
Hemma hos mig är det väldigt härligt väder ute idag, solen skiner och träden har börjat få sina höstfärger på löven. Så idag tycker jag att det passar perfekt att ha en mysig picknick ute med gott fika och något varmt att dricka. Därför tänkte jag idag bjuda på detta recept, minuchokladmuffins som är sådär lagom kladdiga och bara såå goda! Ett plus är att de är snabba och smidiga att baka. 
 
Enligt mig kan det aldrig bli för mycket choklad, det kanske ni har märkt här på bloggen. Choklad är den bästa smaken jag vet på bakverk och därför är det lätt att det blir så på det mesta jag bakar. Den här gången blev det mintchoklad och det är ju en sådan god kombination. I dessa muffins är det inte bara mint i chokladen utan även i smeten av pepparmyntsolja. Har du inte pepparmyntsolja kanske du har pepparmintsarom, det funkar lika bra att använda det. Har du inte något av de två så blir det gott utan också :)
 
ca 12 st
 
100g smör
2 ägg 
2½ dl strösocker
2 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
1 nypa flingsalt
4 msk kakao
½ tsk bakpulver
10-12 droppar pepparmintsolja
ca 50g mintchoklad
 
Börja med att sätta ugnen på 200 grader. Smält sedan smöret i en kastrull. Vispa ägg och strösocker vitt och fluffigt.Blanda därefter alla torra ingredienser i en skål och vänd ner det i äggsmeten. Häll även ner smöret och blanda väl. Droppa nu i pepparminsoljan, blanda runt och smaka av om du vill ha mer mintsmak. 
Häll upp smeten i muffinsformar i en muffinsplåt om du har. Grädda sedan i mitten av ugnen i 8-10 minuter. 
Ta ut muffinsarna när de är klara och bryt en chokladbit och lägg uppepå.
 
 
Lycka till! kram
Till top