Kanelbullar

bakrecept, bröd & bullar / bakamedjäst, bakrecept, bröd & bullar, bullar, englamajasgodsaker, kanelbullar, nybakat, vetebröd, vetedeg / Permalink / 0
Nybakade kanelbullar, är inte det något av det bästa som finns!? Dessa som jag bakade är nog de bästa bullarna jag har gjort, de hade mycket kanelsmak, var saftiga och framförallt tycker jag faktiskt att de blev väldigt fina. 
 
Nu när hösten har kommit tycker jag att det är väldigt mysigt att dricka något varmt som varm choklad eller te och fika på något gott till. Då är det perfekt med dessa bullar. Eller till andra tillfällen, jag lovar att de gör succé var och när som helst!
 
När jag bakar bullar använder jag mig av en bakmaskin men det går också att göra för hand såklart. Välj det som passar dig bäst!
 
ca 40 bullar
 
Bulldeg
5 dl mjölk
50g jäst
150g smör, rumsvarmt
1 dl strösocker
½ tsk salt
ev. kardemumma
12-14 dl vetemjöl
 
Fyllning
Flytande smör
Strösocker
Kanel
 
Topping
1 ägg
Pärlsocker
 
Bulldeg: Värm mjölken i en kastrull tills den är fingervarm (37 grader). 
Smula ner jästen i en bunke och tillsätt sedan mjölken, rör om tills all jäst har smält. Dela smöret i mindre bitar och tillsätt det i bunken. Häll också i strösocker, salt och ev. kardemumma. Tillsätt sedan mjöl och arbeta degen kraftigt i ca 5 minuter med maskin tills den är smidig. För hand tar det lite längre tid. 
Sätt plastfolie över bunken och låt jäsa i 30 minuter. 

Knåda sedan ut degen på mjölat bakbord, tillsätt mer mjöl om det behövs. Dela degen i 2 delar och kavla ut vardera deg. Den ska bli ca 5 mm tjock. Använd dig sedan av en slickepott och bred ut flytande smör över degen. Strö sedan över degen den mängd strösocker och kanel du vill ha. Vik över degen på mitten.
Skär sedan remsor med "ben" på:
 
Tvinna en remsa och snurra sedan ihop en knut så blir det en fin bulle. Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper. Sätt sedan ugnen på 225-240 grader beroende på din ugn. 
Lägg sedan en bakduk över bullarna och låt dem jäsa i ca 40 minuter.

Pensla sedan bullarna med ett uppvispat ägg och strö på pärlsocker. Grädda nu bullarna mitt i ugnen tills de fått en fin färg, 5-10 minuter. Lägg dem gärna på ett galler när de svalnar. 
 
 
 
Lycka till!! ♥
 
 

 
Till top