Brownie cookies

bakrecept, choklad, kladdkakor, småkakor / brownie cookies, chokladkakor, englamajasgodsaker, flingsalt, småkakor / Permalink / 0
Wow säger jag bara! Vad goda dessa kakor var, riktigt lyckat blev det. Jag älskar choklad som ni säkert inte missat och älskar också alla sorters kladdkakor och brownies. Att få ihop detta till en småkaka som är seg i mitten och lite knaprig på kanterna, mums säger jag bara. Att de toppas med flingsalt gör det ännu bättre, choklad och flingsalt passat ju så bra ihop. Sammanfattat kan man säga att detta är verkligen en kaka att njuta av!
 
Jag hade choklad här hemma som behövde göras åt, det var mjölkchoklad med smak av karamell. Det blev gott med karamellsmaken i tycker jag. I orginalrecetet är det 70% choklad och det är säkert väldigt gott, men jag tänker att man kan ta den choklad man tycker bäst om eller har hemma. 
 
Smidiga kakor dessutom att slänga ihop lite snabbt när sötsuget smyger sig på. 
 
Receptet ger ca 12 kakor
 
200g choklad
125g smör
2 dl strösocker
1½ dl farinsocker
2 ägg
3 dl vetemjöl
3 msk kakao
1 tsk bakpulver
1 nypa salt
flingsalt
 
Börja med att sätta ugnen på 175 grader. Smält därefter smöret tillsammans med chokladen i en kastrull på spisen på låg värme. Låt det sedan stå och svalna. Vispa ihop ägg, strösocker och farinsocker med elvisp några minuter till det är fluffigt. Blanda sedan ner chokladblandningen i äggsmeten och blanda ihop till en fin smet. Tillsätt sedan resten av ingredienserna förutom flingsalt. Rör försiktigt ihop till en klumpfri smet. Klicka ut smeten på en plåt med bakplåtspapper, tänk på att inte lägga dem för tätt då de flyter ut en del. Toppa med flingsalt och grädda de sedan mitt i ugnen i ca 10 minuter. Låt sedan kakorna svalna på plåten. 
 
Recept från Baka med Frida.
 
Lycka till! 
 
Till top