Polkagrisbiskvier & Pepparkaksbiskvier

bakrecept, choklad, småkakor / biskvier, englamajasgodsaker, mandelmassa, pepparkaksbiskvier, polkagrisbiskvier, småkakor / Permalink / 0
Hej på er!
Flera stycken kanske tänker att oj det var längesen hon uppdaterade här inne, men jag tänker att det är inte det viktiga att tänka på. Ibland hinner man inte bara med allting och vissa saker hamnar efter. Så det viktiga just nu är att jag ska dela med mig av ett fantastiskt recept till er. Dessa biskvier gjorde jag någon dag innan jul för jag tänkte att de skulle passa perfekt bland julgodiset på julafton, och det gjorde de verkligen. Det blev en succé! 
Som ni kanske vet så är biskvier min favorit att baka, älskar att titta tillbkas på bilder på de första jag gjorde och på de jag gör nu, sån skillnad. Alltid lika kul att utvecklas, både i utseendet och med smakerna. Även att en traditionell vanlig chokladbiskvi är det bästa jag vet så kommer dessa precis efter, så fantastiskt goda!
 
Receptet ger ungefär 30 små biskvier
 
Botten
200g mandelmassa
1 dl strösocker
1 äggvita
1 tsk kanel
½ dl polkagrisar, krossade till ett pulver

Smörkräm pepparkaka
90g smör, rumsvarmt
1 ½ dl florsocker
½ tsk vaniljsocker
½ msk kakao
½ tsk mald kanel
1 krm malda kryddnejlikor
1 krm mald ingefära
1 äggula
 
Smörkräm polkagris
50g mjölkchoklad
150g smör, rumsvarmt
2-3 droppar pepparmyntsolja
1 dl florsocker
1 msk kakao
2 msk polkagrisar, krossade till ett pulver
 
Garnering
150g mörk choklad
1 tsk kokosfett
pepparkakor
polkagrisar
 
Botten: Riv mandelmassan grovt. Vispa sedan mandelmassa, strösocker och äggvita till en krämig smet. Dela sedan upp smeten jämnt i två olika skålar och tillsätt kanel i den ena och krossade polkagrisar i dden andra. Blanda runt. Klicka eller spritsa ut rundlar på ett bakplåtspapper. Blir det en ojämn yta så släta ut den försiktigt med en fuktat finger. Låt de stå framme i 20 minuter att torka. Sätt på ungnen på 175 grader. Grädda de sedan mitt i ugnen i 12-15 minuter. Ta ut dem och flytta på direkten över bakplåtspappret med kakaorna till en fuktad handduk, kakorna släpper då enklare sen. Låt de svalna och lossa sedan försiktigt på dem.
 
Smörkräm pepparkaka: Blanda först ihop smör och florsocker till en fast men luftig kräm. Tillsätt sedan resten av ingredienerna och blanda ihop väl. Ställ den sedan i kylen i 20-30 minuter. 
 
Smörkräm polkagris: Börja med att smälta chokladen, gärna över vattenbad och låt den sedan svalna en aning. Blanda sedan ihop smör och florsocker till en fast men luftig kräm. Tillsätt sedan resten av ingridienserna och blanda ihop väl. Ställ den sedan i kylen i ca 20 minuter. 
 
Bred på rätt smörkräm på rätt botten. Använd dig av en sked eller en spatel för att få jämna fina kanter. Ställ de sedan i frysen i ungefär 20 minuter för att stelna.
 
Garnering: Smält choklad över vattenbad tillsammans med kokosfett. Krossa pepparkakor och polkagrisar till den storlek du vill ha den. Ta ut biskvierna ur frysen och doppa översta delen i chokladen, all smörkräm ska bli täckt. Toppa med krossade pepparkakor eller polkagrisar.
 
Lycka till fina ni ♥
 
Till top